Kako pametno ulagati u fondove

Fondovi u koje ulažete trebali bi odgovarati vašim investicijskim ciljevima i sklonosti riziku

I kad planirate putovanje, kupujete novi automobil ili hladnjak, trebate znati nešto o tome kako biste donijeli najbolju odluku. Jednako je i s ulaganjem u dionice, obveznice ili investicijske fondove. Znanje vam pomaže da donesete "pametniju" investicijsku odluku.

Ako oročite novac, zaradili ste kamatu. Ako kupite dionice kompanije koja isplaćuje dividende, zaradili ste dividendu, a ako k tomu i cijena dionice poraste, zaradili ste i razliku u cijeni. Ako investirate na tržištima kapitala dugoročno, možete preuzeti nešto višu razinu rizika i ulagati u, primjerice, dionice ili dioničke fondove. Njihova će cijena i rasti i padati za vrijeme ulaganja, ali u duljem roku takva ulaganja mogu zaraditi u prosjeku više od depozita čije su godišnje kamate takve da ih inflacija lako "pojede".

Investicijski fondovi prikupljaju sredstva velikog broja ulagatelja s ciljem zajedničkog ulaganja prikupljene imovine u različite vrijednosne papire - dionice, obveznice, trezorske zapise i dr. Ukupna ulaganja fonda obično se nazivaju portfeljem fonda koji je podijeljen na tzv. udjele u fondu. Primitkom nove uplate klijenta fond "izdaje" odgovarajući broj novih udjela, dok se povlačenjem uloga, odnosno prodajom "otkupljuje" odgovarajući broj udjela.

Fondovima upravlja društvo za upravljanje investicijskim fondovima odnosno profesionalni fond menadžeri u okviru strategije fonda propisane u Prospektu tj. temeljnom dokumentu fonda. Na taj je način mogućnost ostvarenja prinosa u odnosu na klasične oblike štednje veća. Uz to, većina ljudi nema vremena ni znanja baviti se ulaganjima onako kako to čine fond menadžeri (analiza, odabir i praćenje ulaganja).

Prije ulaganja u fond sagledate cjelokupnu vašu imovinu, trenutne i buduće potrebe za novčanim sredstvima te sklonost preuzimanju rizika ovisno o vrsti ulaganja. Nakon toga odabirete pravi fond na temelju rizika koji ste spremni preuzeti te vašem očekivanom prinosu. Nakon kupnje udjela pratite vrijednost vašeg ulaganja i ne zaboravite da što je mogućnost potencijalnog prinosa od ulaganja veća, ulaganje je u pravilu rizičnije i obratno.

5 savjeta za pametno ulaganje u fondove

  1. "Ne stavljajte sva jaja u istu košaru". Diverzificirajte ulaganja kako biste smanjili rizik ulaganja, važno je da u prosjeku vrijednost ulaganja raste.
  2. Ulažite na dulji rok, pogotovo ako je riječ o dionicama ili dioničkim fondovima jer se na taj način rizik smanjenja uloga znatno umanjuje.
  3. Prije odabira fonda proučite strategiju fonda - proučite strategiju (u Prospektu fonda) kako biste znali u koje vrste imovine te u koje sektore ili države fond ulaže.
  4. Nemojte se povoditi za masom - izbjegnite "efekt krda". Nemojte kupovati ili prodavati određenu vrstu imovine samo zato što ostali to čine. Uspješni investitori često se ponašaju upravo obrnuto od većine.
  5. Pratite svoje ulaganje putem kretanja cijene udjela u fondu jer tako lakše odlučujete o podjeli svojih ulaganja među različitim fondovima (regijama ili sektorima). Mijenjaju se tržišta, ali i Vaše životne okolnosti.

Mjera uspješnosti jest rast vrijednosti udjela ili prinos fonda (izražen u postotku). Vrijednost udjela mijenja se ovisno o promjenama cijena vrijednosnih papira u koje fond ulaže sredstva. Npr. ako cijene vrijednosnih papira u vlasništvu fonda u razdoblju od godinu dana porastu za prosječno 9 %, to automatski znači i porast imovine fonda odnosno porast vrijednosti svakoga pojedinog udjela u fondu u visini od 9 %. Nakon obračuna naknada taj je prinos nešto niži, jer su svi troškovi fonda, poput naknade za upravljanje fondom, naknade depozitaru te ostali troškovi uključeni u cijenu udjela.

Rješenja za različite potrebe, želje i mogućnosti

Vaše želje, mogućnosti i ciljevi određuju način investiranja te odabir vrste fonda u koji ulažete sredstva. Ako želite ostvariti dodatni prihod ulaganjem na domaćim i svjetskim tržištima kapitala (u odnosu na primjerice kamatu na depozit), ali bez velikih financijskih opterećenja ili početnog kapitala, možete ulagati putem trajnog naloga već od 100 kuna, 15 eura ili 15 dolara mjesečno. Za to možete iskoristiti različite vrste investicijskih fondova - dioničke, obvezničke, mješovite i ostale fondove. Visinu mjesečne uplate u investicijski fond i rok ulaganja odredite sami, ovisno o financijskim mogućnostima, ciljevima ulaganja i okolnostima na tržištima kapitala.

Jednako prihvatljive mjesečne svote (15 eura) dovoljne su i za ulaganje u fondove s dospjećem sa specifičnom strategijom uz smanjenje rizičnosti ulaganja.

Ako raspolažete većim iznosima, odaberite onaj fond koji će biti usklađen s vama prihvatljivom razinom rizičnosti kako biste npr. ostvarili više od stope inflacije, uštedjeli nešto "sa strane" za slučaj iznenadne potrebe, profitirali od dodatnog prihoda (kamata, dividendi, kapitalne dobiti), ispunili svoje financijske snove ili poboljšali razinu vlastite ili obiteljske financijske sigurnosti.

Za veće inicijalne uloge, na raspolaganju su vam i fondovi s privatnom ponudom - jednostavan način investiranja u vrlo posebne strategije, kreirane za uzak krug investitora ili specijalizirana usluga Upravljanja portfeljem koja uključuje individualni pristup prilagođen klijentu.

Zagrebačka banka osobne podatke unesene u donji obrazac obrađuje u svrhu ugovaranja sastanka u poslovnici banke i čuva 30 dana. Ako ste klijent Zagrebačke banke predlažemo da unesete datum rođenja ili OIB kako bi temeljem podataka kojima banka raspolaže bankar pripremio najbolje financijske ponude za vas.
Više o tome pročitajte u Informacijama o obradi osobnih podataka

Popunite jedno od polja - datum rođenja ili OIB

Vaši podaci za kontakt

Odaberite poslovnicu za sastanak

Postavke kolačića

Tehnički kolačići (neophodni)

Performansni kolačići (neobavezni)

Marketinški kolačići (neobavezni)

Tehnički kolačićiUvijek aktivni

Ovi kolačići su neophodni za funkcioniranje web stranice i ne mogu se isključiti u našem sustavu. Obično se postavljaju samo kao reakcija na vašu radnju koja predstavlja zahtjev za uslugom, kao što je postavljanje vaših postavki privatnosti, prijavljivanje ili popunjavanje obrazaca.

Kolačići koji se koriste:

JSESSIONID - čuva stanje sesija kroz zahtjeve za stranicama

PD_STATEFUL - kolačići sigurnosti sesije Server session security cookies

PD_SESSION-ID - jdinstveni Unique server session security cookie

PWSESSIONID – kolačić sesije poslužitelja

Parent_alive - kolačić sesije poslužitelja

Gtm_tracking - čuva korisnikov pristanak na praćenje

Option_set – čuva vrijednost za pokazivanje cookie bara

Zaba_performance- čuva posjetiteljev pristanak za bolje performance


Performansni kolačići

Ovi kolačići omogućuju nam da računamo posjete i izvore prometa, kako bismo mogli izmjeriti i poboljšati performanse naših stranica. Oni nam pomažu da znamo koje su podstranice najpopularnije ili najmanje posjećene, te kako se posjetitelji ponašaju po web stranici. Sve informacije koje ovi kolačići prikupljaju su agregirani a time i anonimizirani. Ako spriječite te kolačiće, nećemo znati kada ste posjetili našu web stranicu.

Kolačići koji se koriste:

ZABGN - postavke naslovnice ovisno o tome je li korisnik građanin ili pravna osoba

ZABRM - kolačić s vrijednošću korisnikovog web preglednika zbog boljih performansi


Marketinški kolačići

Ovi kolačići služe kao pomoć pri tumačenju internetskih aktivnosti korisnika te u svrhu marketinških aktivnosti, poput oglašavanja i remarketinga.

Kolačići koji se koriste:

1P_JAR - prikuplja statistiku web stranice i prati stopu konverzije Google.com/google.hr

CONSENT - postavke kolačića - google.com

DV - Google ad personalizacija - google.com

NID - Google ad personalizacija - google.com

IDE- Koristi se za prepoznavanje preglednika za oglašavanje i praćenje izvedbe i postavki. Google.com/ DoubleClick

ga - Google Universal Analytics postavlja jedinstveni ID koji se koristi za izračunavanje podataka za analitička izvješća

gid - koristi se za razlikovanje korisnika jednog od drugog.

Anj - Anj kolačić sadrži podatke koji označavaju da li se ID kolačića sinkronizira s našim partnerima. ID sinkronizacija omogućuje našim partnerima korištenje svojih podataka izvan platforme na platformi.

uuid2 - Ovaj kolačić sadrži jedinstvenu, slučajno generiranu vrijednost koja Platformu omogućuje razlikovanje preglednika i uređaja.

Sess - Kolačić sesije sadrži jednu ne-jedinstvenu vrijednost: "1". Platforma se koristi za testiranje je li preglednik konfiguriran za prihvaćanje kolačića iz aplikacije AppNexus.

Icu - Kolačić se koristi za odabir oglasa i ograničavanje broja prikaza određenog oglasa. Sadrži informacije poput broja prikaza oglasa, nedavnog prikazivanja oglasa ili broja prikazanih oglasa

Uid - jedinstveni identifikator

cid - Cookie id (legacy) – jedinstveni identifikator

Facebook - prati konverzije FB oglasa, optimizira oglase, gradi ciljanu publiku i radi remarketing

HotJar - prikuplja informacija o ponašanju korisnika i njihovim uređajima