Preskoči na glavni sadržaj

Kolekcija Miljenko Stančić

Kolekciju Miljenko Stančić čini 19 ulja na platnu te 8 grafika, nastalih u periodu od 1952. do 1977.

Slikar i grafičar Miljenko Stančić diplomirao je slikarstvo 1949. te pohađao specijalni tečaj grafike kod Tomislava Krizmana (1949.– 1951.) na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, na kojoj je i predavao (1961.–1977.). Začetnik je poetsko-nadrealističkoga smjera u hrvatskom slikarstvu. Njegovo se slikarstvo od samoga početka razvijalo kao osebujna i neovisna slikarska vizija. Služeći se tehnikom starih majstora slikao je začuđujućom perfekcijom i istančanim tonskim nijansiranjem, a slijedeći iskustva Josipa Račića stvorio je jedinstvenu poetsku sintezu staroga i novoga, nostalgičnoga i suvremenoga. Značajan dio njegova opusa čine vedute rodnoga Varaždina, uglavnom opustjele ulice i trgovi, obrisi baroknih crkava i krovova u prigušenoj sutonskoj svjetlosti.

Od 1954. slikao je fantazmagorične metamorfoze ljudskih likova i kompozicije s metafizički smirenim figurama u začudno osvijetljenim poetskim interijerima u kojima je od oko 1958. prevladavala težnja prema plošnom i dekorativnomu shvaćanju površine. U potonjem razdoblju nastala su djela u kojima je nastojao razgradnjom slikane površine ostvariti nove kromatske vrijednosti. Promjene koje je postupno uvodio u slikarstvo nakon 1970. označavaju u prvom redu obogaćenje motiva erotskim sadržajem skladnih organičkih oblika iz kojih izbija punoća životne energije. Crtao je ilustracije za novine i časopise, izrađivao je zidne slike, grafiku i scenografiju.


Slika djece na biciklima u toplim tonovima

99x132 cm

Dječje igre, 1963.

Ulje na platnu

U Stančićevom izuzetno brojnom slikarskom opusu vrlo česte teme su dječje igre i djeca. Na pravokutnom horizontalno položenom formatu slike donosi prizor dječjih igara i susreta u urbanom pejzažu svojeg rodnog grada Varaždina.

Ritam slike vode likovi koji se nižu bez prekida, nastavljajući se jedan na drugi, a ukupni dojam tog ritma pojačava i koloristička igra sličnih tonskih izmjena bordo-crvena, karmin-crvena, ljubičasta. U većini Stančićevih slika prevladava tama, a difuzna scenska svijetlost u snažnom kontrastu svijetla i sjena, igra igru, gdje su upravo prikazani likovi unutar svoje životne scene.


Slika majke i djeteta za stolom s čajnikom

Majka i dijete

Ulje na platnu

Panorama Varaždina, ulje na platnu

Panorama Varaždina, 1962.

Ulje na platnu

Sveti Florijan, ulje na platnu

Sveti Florijan

Ulje na platnu

Apstraktna slika s ljudskim likovima u toplim bojama

Korzo, 1960.

Ulje na platnu

Apstraktna slika s ljudima u tamnim tonovima

Za stolom, 1960.-1970.

Ulje na platnu

Slika interijera s ljudima za stolom u tamnim tonovima

Interijer

Ulje na platnu

Slika ljudi okupljenih za stolom u svijetlom prostoru

Kartaši

Ulje na platnu

Interijer s gitaristom, ulje na platnu

Interijer s gitaristom

Ulje na platnu

Obitelj, ulje na platnu

Obitelj

Ulje na platnu

Stari grad, ulje na platnu

Stari grad, 1961.

Ulje na platnu

Ulica, ulje na platnu

Ulica I

Ulje na platnu

Ulica, ulje na platnu

Ulica II

Ulje na platnu

Varaždin, ulje na platnu

Varaždin, 1963.

Ulje na platnu

Majka i dijete za stolom, ulje na platnu

Majka i dijete za stolom

Ulje na platnu

Zelena slika s ležećom figurom u žutoj boji

Ugođaj / skitnice, 1959.

Ulje na platnu

Pusta ulica, ulje na platnu

Pusta ulica, 164.

Ulje na platnu

Večernja ulica, ulje na platnu

Stari plakati / Večernja ulica, oko 1956.

Ulje na platnu

Ulica u sumraku, ulje na platnu

Ulica u sumraku, 1964.

Ulje na platnu


Grafika tornjevi

99x132 cm

Tornjevi, 1977.

Grafika

Prema crtačkim predlošcima u ugljenu na papiru nastaje serija serigrafija. U naglašenoj kontrastnosti obrisa vertikala crkvenih tornjeva i zgrada te potpune bjeline pozadine odnosno neba, Stančić u srazu između apstrakcije i figuracije te snagom zrele majstorske grafičke sposobnosti donosi neprikosnoveno umjetničko djelo.

Nostalgija, tišina i prolaznost iščitavaju se odmah sa Stančićeve grafike, što je temelj promišljanja svih njegovih djela. Zrnata morfologija ploha zadržana je u grafici dosljedno kao u crtežu ugljenom. Oštro profilirane obrise arhitekture usklađuje s geometrijskim viđenjem i građenjem kompozicije, no poetiku njegova skrivenog osjećanja spram Varaždina odaje kroz nekoliko akcenata vitičastih portalnih profilacija.


Grafika starih plakata

Stari plakati, 1976.

Grafika

Grafika Mitnica

Mitnica, 1977.

Grafika

Grafika starog grada

Stari grad, 1977.

Grafika

Grafika stare krčme

Stara krčma, 1976.

Grafika

Grafika Zabat s golubovima

Zabat s golubovima, 1976.

Grafika

Grafika Sveta Ana

Sveta Ana, 1976.

Grafika

Grafika šetališta

Šetalište, 1976.

Grafika