Preskoči na glavni sadržaj

KOLEKCIJA SKULPTURA

U sklopu kolekcije skulptura izdvajamo četiri najznačajnije.

Kompleksna skulptorska kompozicija sazdana je od višebrojnih ljudskih figura koje su smještene s lijeve strane postolja i Guslara s desne strane, koji sam sjedi na kamenu raširenih nogu i bogatih nabora ogrtača koji se slijevaju sa svih strana te ga čine većim i snažnijim nego to zapravo jest.

Inferiornost i superiornost snažno je naglašena u ovoj kompoziciji izražajnih i naglašenih psiholoških tendencija.

Poznato je nekoliko varijanti ove skulpturalne grupe, jedna veća odlivena u bronci kao i dvije u sadri čuvaju se u gliptoteci HAZU.

Brončana skulptura grupe ljudi u dramatičnoj sceni

Robert Frangeš-Mihanović

Guslar, 1917.-1922.

bronca


Apstraktna kamena skulptura u hodniku

Dušan Džamonja

Bez naziva, 1990.

mramor

Dušan Džamonja, hrvatski kipar sklon radikalnim tehničkim i formalnim eksperimentima, sjedinio je organski i neorganski svijet oblika i kiparskih materijala, tradicionalnih i novih, ostvarivši jedan od najzapaženijih kiparskih opusa hrvatskog visokog modernizma.

Skulptura je slobodne prostorne konstrukcije jednostavnih geometrijskih formi i jake organske vitalnosti, oblih ritmičnih oblika u vodoravnom nizu koji grade kompoziciju izuzetne skulptorske snage.


Goldoni po osnovnoj vokaciji kipar, razvijao je svoj osebujni vid figuracije, približavajući se slobodnoj organičkoj formi u materijalu bronce što je izraženo i na ovoj skulpturi. Apstraktna kompozicija oblih, kružnih, konkavno-konveksno uvinutih i izvinutih oblika tvori skulpturu gotovo futurističke anticipacije.

„To prevladavanje, to usmjerenje prema novom i nepoznatom nije – kako to misle neki tradicionalisti – nevažan posao što se zbiva na periferiji svijeta i htijenja umjetnikovog. To je esencijalno htijenje na koje je upravljen čitav talent, cjelokupna osobnost umjetnikova, sve bogatstvo njegova za nosa. To smiono prelaženje granica pojavljuje se upravo stoga tako brutalno, grozničavo i potresno jer ono nije samo prelaženje tradicionalnih normi i težnja za prevladavanjem nekad neprikosnovenih autoriteta, već je i negacija svega što postoji u besmislenom, bezumnom, neljudskom svijetu. To je akt istinski izvornog, pobunjenog čovjeka i nemirenje s postojećim, bilo u umjetničkoj tradiciji bilo u ljudskom životu.“

(Raul Goldoni, 1976.)

Sjajna apstraktna skulptura zlatne boje na drvenom postolju

Raul Goldoni

Kompozicija u prostoru

bronca


Brončana skulptura muškarca s podignutom šakom

Ivan Meštrović

Umjetnik pri poslu – Auguste Rodin, 1914.

bronca

Skulptura donosi umjetnika dramske ekspresivnosti u zanosu stvaranja umjetničkog djela – kipara. Snažan volumen, pokret i dijagonale koje grade kompoziciju dočaravaju skulpturu vrišteće snage i dinamike.

Meštrović je nesumnjivo jedan od naših najistaknutijih kipara koji je snagu ekspresije svojih likova iznosio najneposrednijom vjernosti. Tragovi secesijske dekorativnosti vidljivi su u oblikovanju haljine gdje se dosljedni ritmični nabori haljine nisu zamakli ni uslijed snažna zamaha. Obrada ploha glatka je čista i jasna s točno izraženim obrisnim linijama.

Riječ je o djelu koje je Meštrović načinio u Rimu 1914. godine. Tom je prigodom načinio još jedan kiparski portret Augustea Rodina, većih dimenzija, čiji se sadreni odljev nalazi u fundusu Atelijera Meštrović, a brončani u fundusu Gliptoteke HAZU, te crteže. Ovaj je primjerak lijevan istom prigodom kada i onaj koji se nalazi u fundusu Atelijera Meštrović, koji također posjeduje i sadreni odljev.